Kad je Emilia Pérez premijerno prikazan ranije ove godine, postao je jedan od hitova filmskog festivala u Cannesu, gdje su njegove četiri glavne zvijezde zajedno osvojile nagradu za najbolju glumicu.
U srijedu je mjuzikl na španjolskom jeziku objavljen diljem svijeta na Netflixu dok se utrka za filmske nagrade nastavlja zahuktavati uoči dodjele Oscara u ožujku.
Selena Gomez, Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón i Adriana Paz lansirale su film na London Film Festivalu prošlog mjeseca, gdje je nastavio graditi svoj zamah.
Emilia Pérez prati opasnog vođu meksičkog kartela (glumi ga Gascón), koji traži moćnu odvjetnicu po imenu Rita (Saldaña) da mu pomogne lažirati vlastitu smrt.
Ali razlog zbog kojeg se želi povući i nestati iz svijeta kriminala nije ono što biste očekivali – narkobarun želi promijeniti spol i živjeti novi život kao žena.
Ostatak filma usredotočen je na četiri žene, uključujući Emiliju Pérez koja je nedavno prošla u tranziciju, dok svaka od njih traga za vlastitom verzijom sreće u modernom Meksiku.
Pérez tumači španjolska trans glumica Gascón, za koju se misli da će biti kandidatkinja za najbolju glumicu u nadolazećoj utrci za nagrade.
Francuski redatelj Jacques Audiard došao je na ideju za film nakon što je pročitao poglavlje u romanu Borisa Razona Écoute iz 2018. o narkobosu koji mijenja identitet.
Audiard je za film otišao korak dalje i napravio od njega priču o promjeni spola.
“Bio sam manje zainteresiran za promjenu identiteta kako bih izbjegao konkurente narko-baronima, a više za promjenu identiteta zbog osobe koja je bila i jest”, kaže redatelj za BBC News. “Više me zanimala prošlost i što je dovelo do tog prijelaza.”
Uloga je zahtijevala nekoga vrlo specifičnog – trans glumicu, koja je govorila španjolski, koja je također znala pjevati i plesati.
Prisjećajući se procesa odabira glumaca, Gascón objašnjava: „Kada sam bio u Meksiku kontaktirao me produkcijski tim i rečeno mi je ‘Trebamo glumicu ludu poput tebe – ti si jedina koja može odigrati ovu ulogu, ali trebaš da naučim pet pjesama za sutra!’
“A ja sam rekla: ‘U redu, hajdemo snimiti cijeli album i idemo na turneju čim želiš!'”, šali se. “Ali rekla sam, ‘ovo će biti teško, ja nisam pjevačica’. Ali ekipa u filmu, radila je sa mnom nevjerojatno, stvarno su mi pomogli sa svim pjesmama i učinili da možemo napraviti najbolji mogući posao.”
Na pitanje o izboru glumaca za Gascóna, Audiard jednostavno dodaje: “Bez nje ne bi bilo filma.”
Zanimljivo, Gascón je u kampanji igrao i mušku i žensku ulogu – drugim riječima, lik prije i nakon tranzicije.
Audiard je prvotno namjeravao drugog glumca da glumi muškog narkobosa Manitasa, jer mu je, objašnjava redatelj, bilo “neugodno tražiti [Gascón] da se vrati nečemu od čega se ona udaljavala”.
No, Gascón se prisjetio: “Rekao sam Jacquesu, želim odigrati ovu ulogu u cijelom luku, jer je za mene važno odraditi cijelu ulogu. Ne bi bio isti film da drugi glumac glumi [Manitasa].”
To je značilo korištenje efekata i šminke kao što je lažna brada, kako bi mogla glumiti narko baruna u prvom dijelu mjuzikla.
“Ovaj film je ovaj film jer je ista glumica odigrala cijelu predstavu”, nastavlja Gascón. “Takvu ulogu imate jednom u životu i nisam želio izgubiti priliku da igram ovo.”
Tekuća rasprava o tome trebaju li glumci imati proživljeno iskustvo likova koje glume je složena, a sama Gascón kaže: “Više volim da svi glumci imaju pune mogućnosti. Kada odaberete ovu karijeru, to je zato što želite izraziti drugi život koji nije kao tvoj život.
“Ali,” nastavlja ona, “očito je bolje kada ste bliže ulozi lika. U ovom slučaju, mislim da je lijepo, jer dajem cijelu sebe u ovu ulogu.”
David Rooney iz Hollywood Reportera opisao je Gascón kao “prekrasno otkriće” , koji je rekao da daje “veličanstvenu izvedbu”.
“Toplina, radosna samospoznaja, složenost i autentičnost… koji osvjetljavaju njezin karakter bez sumnje duguju mnogo paralelama u životu španjolske zvijezde – prema njezinim vlastitim riječima, bila je glumica prije nego što je postala glumica, otac prije nego što postanem majka.”
Gomez glumi ženu narkobosa, koja se drži u neznanju o novom identitetu svog bivšeg ljubavnika, dok Paz portretira Emilijino novo romantično zanimanje nakon tranzicije.
Recenzije Emilije Pérez, koja će sljedeći mjesec biti objavljena na Netflixu, do sada su uglavnom pozitivne.
“To je divlja, oštra vožnja prepuna svjetlucanja koja prkosi konvencijama i klasifikaciji”, rekla je Maureen Lee Lenker iz Entertainment Weeklyja.
Pohvalila je nastupe u filmu, komentirajući: “Selena Gomez je dobrodošlo iznenađenje, odbacujući sve preostale naznake svog podrijetla s Disney Channela svojim portretiranjem žestoke supruge narkomanke.
“Klimaks filma posebno omogućuje Gomez da zablista kao dramska glumica na nove načine. Ona prenosi bol i patnju kroz izmučenu tjelesnost koja je gura u nepredvidivo stanje žene na rubu nečeg opasnog.”
Na pitanje novinara BBC-ja Grahama Nortona je li bilo ugodno vratiti se u svijet pjevanja i plesa za mjuzikl, Gomez je rekao: “Ne, jer ovo je bilo potpuno drugačije.
“Bili su to zamršeni plesni pokreti za koje nisam znao da moje tijelo može izvoditi, a također sam ja glumio lik pa sam, ako ništa drugo, pokušavao izbjeći ono što mi je bilo ugodno.”
Tim Robey iz Telegrapha opisao je film kao “nevjerojatno samouvjeren – pametan je, ozbiljan, smiješan, znalački, snažan i apsolutno lud”, dok je Hoai-Tran Bui iz Inversea rekao da je to “emocionalno ispunjavajući trijumf”.
Međutim, nisu svi kritičari bili toliko oduševljeni filmom.
“Emilia Pérez je izvorno trebala biti opera, što možda djelomično objašnjava njenu sladunjavu sentimentalnost, tekstove koji se ponavljaju i različite grane priče. Ali to ne opravdava njezine gotovo nasumične tonske zaokrete koji izazivaju udarce biča”, rekao je Kyle Turner iz Slanta.
Međutim, Lauren Bradshaw iz Fangirl Freakout je rekla: “Emilia Pérez je veličanstvena, žanrovski uzbudljiva vožnja koja nadilazi tipičnu filmsku konstrukciju, udahnjujući novi nalet uzbuđenja u način na koji razmišljamo o filmu.”